mandag 15. oktober 2007

Wake up and smell the coffee

For meg er kaffe mer enn en smaksopplevelse og en råvare jeg tilbereder. Kaffe er også en ettertraktet vare som mange mennesker lider på grunn av. Det er nok ikke selve kaffen de lider av, men det systemet som mesteparten av kaffen distribueres gjennom. Et system hvori man vil ha mest mulig for minst mulig vil automatisk ende med lidelser for noen.

Jeg har ikke sett filmen Black Gold enda, men kommer til å gjøre det. Filmen skal omhandle nettopp det systemet som gjør av noen bli rike, mens mange blir fattige (dette er det jeg har hørt...). Vi som er i spesialkaffebransjen må være flinkere til å bringe frem de humane sidene ved det vi driver med. Ja, til og med jobbe aktivt med å gjøre vårt virke mer humant og rettferdig. Vi bør kommunisere historien bak vår kaffe mye bedre. Hvorfor hjelper det å kjøpe en CoE kaffe til 500 spenn kiloen fremfor en historieløs kaffe til 90? Selvsagt har smaken mye å si, men det er så mye mer også. Vi bryr oss om bonden. Vi vil at hun skal få det hun virkelig fortjener for sitt produkt. Vi vil at hun, ikke mange mellomledd, skal få en økonomi å leve av - ikke å overleve på.

Jeg vil derfor be alle som selger spesialkaffe om å fortelle dette til sine kunder. Det er bare på denne måten vi klarer å gjøre en forskjell.

PS! Kom gjerne med kommentarer til filmen og forslag til andre filmer og dokumentarer som omhandler kaffebisnissen.

Mer om filmen finner du her.

- Kaveh

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå där! Cool att norska laget har en blogg! Keep up